ULAŞIM DOSYASI /// NECDET BULUZ : Uçak beklemeyi keyifli hale getirebilmek.


Başlığa baktığınızda “Uçak beklemenin de keyfi mi olurmuş?” diyenlerin çok olabileceğini görür gibiyiz. Evet, eğer uçak şirketleri ve havaalanları iyi yönetilebiliyorsa, uçak bekleme bir keyif haline dönüşebiliyor. Rötarlar, beklemeler işkence olmaktan çıkıyor. Amerika, Avrupa ve Uzakdoğu ülkeleri bunu çok iyi başarmışlar. Uygulamaları da giderek daha da başarıya ulaşıyor.

TAV, şimdi böyle bir uygulamayı başlatıyor. Havaalanları işletmelerinde başarılara imza atan TAV’ın bu uygulamasının ilk kez İzmir Havaalanında uygulayacağı haberini aldık. Mastarcard kullanıcıları TAV’ın işlettiği İzmir Adnan Menderes Havaalanı’nda uçakları beklerken isterse yemek yiyip, kahve içebilecek, internet kullanımının yanında duş alıp, dinlenebilecek.

Ancak adından söz ettiğimiz dış ülkelerde bu hizmetleri havaalanlarında uçak şirketleri veriyor. Business veya VİP yolcuları, özel dinlenme salonlarına alınıyor. Burada uçakla ilgili bilgi akışı panodan izleniyor. Dileyen yemek yiyiyor, içkisini içiyor, internete giriyor, duş alıp dinlenmeye geçenler bile oluyor. Her türlü konfor ve rahat yolculara sunuluyor.

Haydi, bir Business Uzakdoğu yolculuğuna ne dersiniz?

Singapur Havayolları ile İstanbul’dan Singapur’a gidiyoruz. Bir gece Singapur’da kalıp, ertesi günü Taipei’ye uçacağız. Singapur Hilton Oteli’nden sabah kahvaltısı sonrası havaalanına geçtiğimizde bizi Chine Air’in sevimli görevlisi Che karşılıyor. Uçak şirketinin özel salonuna alıyor. Her türlü yiyecek, içecek ve sınırsız hizmetin verildiği bu bölümdeki koltuklara oturan bile kolay kolay kalkmak istemiyor.

Chine Air ile çeşitli noktalara uçacak olan Business ve VİP yolcuları burada buluşuyor. Salonun iki yanındaki ekranlarda uçakların hareketliliklerini izliyorsunuz. Bizi salona alan Che “Uçağa alınacağınız saatte gelip, sizi uçağın kapısına kadar götüreceğiz” diyor. Bilet işlerinizi, bagaj konularını görevli olanlar yapıyor.

Buradaki bütün incelik, yolcunun rahat edebileceği bütün unsurların bir araya toplanmasıdır. Havaalanlarının kâbus olmak çıkarılması, yolcuların rahat zaman geçirmesi, dilediği her şeyi sınırsızca yapabilmesi için gereken her türlü önlemler alınmış. Ayakkabılarınızı çıkarıp, tek kullanımlık terlikleri giyerek uçak beklemek, bu arada yeme-içme keyfini çıkarmak da size sunulan hizmetler arsında yer alıyor.

Burada şunu da söyleyebiliriz:

Kaliteli bir yaşam, uçak yolculuğu artık lüks olmaktan çıkarılıyor. Uçak şirketleri bu konuda sınırları zorluyor. Biz, uluslar arası yolculuklarda bunları sıkça yaşıyoruz. Türkiye’de de bunun örneklerinin sergilenmesi gerektiğini her fırsatta söylüyoruz, anlatıyoruz ve uyarıyoruz.

Bütün bunların yapılabilmesi, yaşanabilmesi, kapsamlı, göz kamaştırıcı havaalanları ile mümkündür. Hala uçaklara otobüslerle ya da, yürüyerek biniyoruz. Başkent gibi Ankara’da Esenboğa Havaalanı düne kadar böyle değil miydi? Dünya turizm kenti Bodrum Havaalanı aynı konumda değil miydi? Bugün bile iç hatlarda Bodrum’da uçaklara otobüslerle, ya da yürüyerek binilmiyor mu?

Demek ki, uçak yolculuğunda çağı hala yakalayamamışız.

CİP yolculara hizmet veren salonların küçük oluşu, yetersizliği, bekleneni veremeyişi bu konuda çok gerilerde olduğumuz gerçeğini de ortaya koyuyor. TAV, İzmir’de başlattığı yeni sistem ile bu konuda olumlu bir adımın atılmış olacağını düşünüyoruz. Ama yeterli olmayacaktır.

THY, Uluslar arası alanda çok önemli noktalara uçuyor. Bu hizmet anlayışını uygulamaya çalışıyor. Atatürk Havaalanında Business ve VİP yolculara bu anlayış içinde hizmet veriyor ama bunun yeterli olduğunu söyleyen çıkabilir mi? Kaldı ki, bu hizmetlerin özellikle kilit noktalardaki havaalanlarında da özenle verilmesi gerekiyor.

Birçok havayolu şirketi, sadece merkezlerinde değil, büyük ve kilit konumda olan tüm havaalanlarında Business ve VİP hizmeti veren salonları yolcularının hizmetine sunuyor. Uçak beklemeyi bir keyife dönüştürüyor. Bunun hiç kuşkusuz maliyeti de olacak ama buralardan istifade etmek isteyen yolcular da aldıkları uçak biletlerinde bunun bedelini ödüyorlar.

Şimdi bazı havayolu şirketleri “kişiye özel hizmet” anlayışı ile yeni bir uygulama başlattılar. Bu hizmetten istifade etmek isteyenlerin sayısı da giderek artıyor. Amaç, kaliteyi daha da artırmak, uçak beklemeyi, uçak yolculuğunu daha keyifli hale getirmek. “Kişiye özel hizmet”te uçak yolculuğu sonrası da devam ediyor. Yolcu uçaktan indikten sonra gideceği noktaya kadar özel araçla götürülüyor. Bu süre içinde bagaj işlemleri ile de yetkililer ilgileniyor.

Başlangıçlar ve uygulamaları olumlu buluyoruz. Conford Lounge tarzı salonlar az da olsa, sınırlı hizmet veriyor. Bunların giderek yaygınlaştığını da görüyoruz. Ancak, yeterli bulmuyoruz. Türkiye’nin, şirketlerin dış ülkelerdeki uygulamaları fazlası ile yapabilecek güçte olduğunu da biliyoruz. Öncelikle, yapılan, büyütülen ve yapılacak olan havaalanlarının bütün bu hizmetleri verebilecek kapasitede olması gerektiğini görüşünde olduğumuzu altını kalınca çizerek yeniden anımsatalım.

Etiketlendi:, ,

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: